Hopp til hovedinnhold

Årsutstillingen 2023 et tilbakeblikk

Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling 2023 slo alle tidligere besøksrekorder. Men det var ikke bare tallene som gjorde utstillingen vellykket: Vi ser tilbake på en svært innholdsrik utstillingsperiode.

I forrige uke kom endelig tallet vi i NK har ventet på; 62.700 publikummere besøkte Årsutstillingen 2023, noe som gjør den til den desidert mest besøkte utgaven noen gang.

– Besøkstallene er helt fantastiske. Det er helt klart at nye publikumsgrupper nå har fått øynene opp for hva samtidens kunsthåndverk kan være. At så mange mennesker har fått dele denne opplevelsen er betydningsfullt, både for kunstnerne, arrangørene og kunsthåndverksfeltet generelt, sier Lise Stang Lund, daglig leder i Norske Kunsthåndverkere.

Hun påpeker videre at Årsutstillingen alltid er et samarbeidsprosjekt, og trekker frem det gode samarbeidet med Nasjonalmuseet som en viktig faktor i utstillingens suksess. Samtidig legger hun til at listen med viktige bidragsytere er lang.

– Vi i NK vil gjerne benytte anledningen takke alle bidragsytere. Først og fremst Årsutstillingsjuryen og alle kunstnerne, men også alle involverte i produksjonen, alt fra konservatorer og teknikere til formidlere og kommunikatører, og våre eksterne samarbeidspartnere på design. Takk også til Norwegian Crafts for satsingen på det internasjonale seminaret. Det er mange som har vært med på å gjøre denne utstillingen spesiell, sier Stang Lund.

Åpningskvelden

19. oktober var det duket for fulltegnet åpningskveld for Årsutstillingen 2023 på Nasjonalmuseet – med hele 500 gjester.

Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery innledet kvelden med en engasjert åpningstale, hvor hun skildret sin opplevelse av verkene. Hun sa blant annet at dette «er jo materialer som snakker til oss. Fordi det er en del av oss, av vår historie, vårt DNA – av hvem vi er».

Jafferys tale ble etterfulgt av taler fra Nasjonalmuseets nye direktør, Ingrid Røynesdal, og daglig leder i NK, Lise Stang Lund. Deretter ble utstillerne hedret, og Silje Kjørholt, en av utstillerne i Årsutstillingen, fremførte performancen «KJ KN KA» i løpet av kvelden.

– Utstillingen viser hvilken fantastiske bredde hele vårt område rommer, og den store fagligheten skinner tydelig igjennom. Det gir også en god dynamikk rent utstillingsmessig, som jeg selv setter pris på og håper publikum også liker, uttalte Sverre Tveito Holmen, en av de deltakende kunstnerne.

Prisvinnerne

Til sist i åpningsseremonien kom prisutdelingene. Det ble en høytidelig stund, hvor de tre prisvinnerne fortjent ble hedret.

Siren Dahle ble tildelt Kunsthåndverksprisen fra Bildende Kunstneres Hjelpefond for verket «Concrete Life (Gladengveien 14)» (2022). Dahle mottok med dette 200.000 kroner i tillegg til et tilbud fra RAM galleri i Oslo om utstillingsplass. Om Dahles verk skrev juryen blant annet:

– Kontrasten mellom den myke billedveven og den harde vevrammen i betong vekker en følelse av uro som samsvarer med forandringer i byrommet. Uroen forsterkes av bygningens uklare tilstand; den kan være i ferd med å bli bygget opp eller revet ned.

Felieke van der Leest ble tildelt Finn Erik Alsos’ minnepris. Minneprisen skal gå til kunstneren bak et verk i Årsutstillingen som markerer en særlig nyskapende og kvalitetsmessig sterk utvikling i vedkommendes eget kunstnerskap og/eller i fagfeltet for øvrig, og om van der Leests arbeid skrev juryen:

– Verket bugner av referanser til det historiske smykkefaget. Materialbruken er avansert, og håndverket er sofistikert og teknisk komplekst. Men det er humoren som bærer det hele, i et underfunding oppsett og med en rikdom av lekne referanser.

Til slutt mottok Corrina Thornton Debutantprisen. Dette er en pris som går til en kunstner som ikke tidligere har deltatt i Årsutstillingen, for det verket som juryen mener står sterkest med hensyn til kunstnerisk kvalitet og samtidsrelevans. Om Thorntons verk skrev juryen:

– Verket er gripende samtidsrelevant, knyttet til en tematikk som lenge har vært aktuell og stadig har blitt fortiet: institusjonelle utfordringer knyttet til fødsel, barsel, morskap og omsorg.

NK ønsker å rette stor takk til prisjuryene.

Formidlingsprogram og samarbeid

Publikums møte med Årsutstillingen skjedde ikke bare mellom den individuelle publikummer og kunstverkene, men også gjennom en rekke ulike formidlingsarrangementer. Mange av disse ble fullbooket, som for eksempel juryomvisningen med Inger Helene N. Stemshaug og Ingjerd Hanevold, og «Kaffe og et kunstverk» – en hyggelig omvisning i frokosttimene.

Særlig vellykket var også kveldsarrangementet for deltakere i årsgruppen 16–25, holdt i regi av Praksis Teen Advisory Board (PTAB) og Plot/Oslo. Det inneholdt både mat, verksted og omvisning, og PTABs fantastiske innsats gjorde kvelden til en ubetinget suksess.

– Samarbeid og utvikling av workshopen med PTAB har for meg vært utrolig givende og inspirerende, sier kunstneren Lene C. Tangen. Hun ble invitert til å arbeide med gruppen med utgangspunkt sitt verk «Glacier’s End» (2023).

Formidlingsprogrammet forsøkte å løfte frem så mange kunstverk som mulig, i tråd med utstillingens bredde. Tangens nevnte verk var i sentrum av opplegget ledet av PTAB og Plot/Oslo, mens verkene til Linda Jansson Lothe ble inspirasjon for barne- og familieverkstedet. Terje Grimen ble invitert til en omvisning sammen med formidlingskurator Stine B. Olstad, Damien Ajavon deltok i det internasjonale fagseminaret «Craft as a Meeting Place» (med-arrangert av Norwegian Crafts), mens de tre prisvinnerne Corrina Thornton, Felieke van der Leest og Siren Dahle ble invitert til en samtale med kritiker og filosof Sofia M. Ciel. I tilleg ble Karin Forslund og Daniela Bergschneider begge inkludert i NKs filmserie «Kunstnerbesøket».

En lang rekke private grupper ble gitt omvisninger i utstillingen, blant annet «KulTur» – en turgruppe for innvandrere i regi av Deichman Tøyen.

Årsutstillingen i media

Utstillingen fikk tidlig medieoppmerksomhet, og ble omtalt og anmeldt av en rekke viktige nyhetskilder.

  • Mona Pahl Bjerke dro frem det fysiske og sanselige i sin anmeldelse for Kunstavisen, og skriver: «Årsutstillingen 2023 er en frodig og rik opplevelse. Selv kjenner jeg på en dyp glede, og en underlig tilfredsstillelse i møte med verkene.»
  • Lars Elton anmeldte utstillingen for Dagsavisen, og beskrev utstillingen som «kunsthåndverk for en ny tid».
  • I Kjetil Røeds anmeldelse for tidsskriftet Kunsthåndverk skriver han blant annet: «Utstyrt med verkene i Årsutstillingen 2023 skulle man i hvert fall ha ganske mange redskaper for å grave etter det mest verdifulle i både kunsten og livet.»
  • Like før jul publiserte Mats Linder en anmeldelse av utstillingen, hvor han omtalte utstillingen som «en triumf», og «den mest solide Årsutstillingen jeg sett».
  • Nettavisen Subjekt publiserte et intervju med med tre deltakende kunstere: Corrina Thornton, Veslemøy Lilleengen og May von Krogh. Alle tre har skapt sterke verk tilknyttet tematikk om kvinnehelse.

Årsutstillingen fikk også oppmerksomhet rundt om i landet, og flere av kunstnerne som stilte ut ble intervjuet av sine lokalaviser:

  • Hordaland Folkeblad har skrevet om Felieke van der Leest og verket hun ble tildelt Finn Erik Alsos’ minnepris for.
  • Glåmdalen har skrevet om glassblåser Kari Håkonsens kunst.
  • Romerrikes Blad har skrevet om Lene Charlotte Tangen og glasskunsten hennes.
  • Fosna-Folket har skrevet om at Veslemøy Lilleengen og Ingrid Becker er blant de utvalgte kunstnerne.
  • Haugesund kommune har skrevet om Karin Forslund, Kirsten Vikingstad Hermansson, Eirin Bjørsland Hansen og Gro de Martine, og deres kunstnerskap.

​Veien videre

En annen gledelig nyhet både for kunstnere og arrangører er at kunstsalget har gått svært godt. Format Galleri, som har ansvar for salg fra utstillingen, melder om 13 offentlige innkjøp, i tillegg til en rekke salg til private kjøpere og samlere.

Alt i alt ser altså NK på årets utgave av Årsutstillingen som svært vellykket.

Vi takker igjen alle som har bidratt, og ser allerede frem til neste utgave i 2024. Årsutstillingen 2024 blir i Trondheim, en samproduksjon mellom Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Kjøpmannsgata Ung Kunst (K-U-K). Prosessen er allerede i gang, og vi både håper og tror at vi kan klare å bygge videre på det positive årets utgave har gitt oss.

PS. Om du ikke fikk sett utstillingen er 3D-visningen av utstillingsrommene fremdeles tilgjengelig.

Nederst vil du også finne installasjonsbilder fra salene på Nasjonalmuseet. Alle bilder er tatt av Ina Wesenberg/Nasjonalmuseet.


Skrevet av

Håvard HolmefjordHåvard Holmefjord

Håvard Holmefjord

Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Årsutstillingen

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt